Radujsja logo

    
radujsja hearder

Concertagenda

Dirigent

Adelya Rakhimova werd in 1972 geboren in Kazan (toen nog Sovjet Unie).

Op 6-jarige leeftijd begon ze met klassieke pianolessen aan de muziekschool. Vanaf haar 16e volgde ze daarnaast ook jazz pianolessen.
Later vervolgde zij haar opleiding aan de Kazan State Academy of Culture and Arts waar zij afstudeerde in koordirectie en piano.

Sinds 2006 geeft ze pianolessen, lessen in muziektheorie en zanglessen. Verder werkt ze als pianobegeleider bij een gospelkoor en als dirigente bij een gemengd koor.
Sinds de oprichting in september 2009 is zij dirigente van het Overijssels Russisch Vrouwenkoor Radujsja.

In gesprek met Adelya, mei 2018.

Kom je uit een muzikale familie?

Mijn opa had geen muziekschool gedaan maar was wel muzikaal. Hij speelde harmonica en had een mooie stem. Hij deed alles puur op gehoor.

Mijn ouders deden zelf niets met muziek maar mijn broer en ik gingenvanaf respectievelijk 6 en 8 jaar wel naar de muziekschool. Daarging je dan 5 maal per week na schooltijd heen voor algemene muzikale vorming en 2 maal per week 45 minuten alleen maar pianoles.

Speciaal voor mij werd thuis een piano aangeschaft. Deze werd in termijnen afbetaald. Dat schiep voor mij als kind uiteraard verplichtingen maar ik wilde graag en vond die grote pianokast heel imponerend.Mijn moeder kon als oorlogskind niet op muziekles. Voor haar kinderen wilde ze dat gemis graag goedmaken. 

Bleef er als kind genoeg tijd over om te spelen?

Jazeker!Er was tijd genoeg om te spelen. Al was het wel een strak programma op een strenge school.

Twee maal per jaar moest ik afspelen en werd bepaald of ik door mocht naar de volgende leerfase.

Als muziekschoolleerling werd van je verwacht dat je concerten bezocht en daarvoor werden dan kaarten met korting beschikbaar gesteld.

Mijn broer ging net als ik ook naar het conservatorium en later naar Moskou en speelt nog steeds Waldhoorn.Ik koos voor het conservatorium van Kazan en volgde daar de studie piano en later koordirectie.

Werd je gezien als bijzonder talentvol?

Ik beschouwde mezelf als een gemiddelde leerling maar werd uiteindelijk wel steeds weer geselecteerd voor een volgend jaar in een hogere klas.Ondanks mijn verlegenheid merkte ik dat ik een goed muzikaal gehoor en goed ritmegevoel had.

De interesse in muziek breide zich rond mijn14de, 15de en 16de jaar uit naar Jazz. Ook bezocht ik(stiekem) Rockfestivals.Serieuze Jazzmuzieklessen volgde iktenslotte vanaf mijn16de jaar.

Hoe heb je leren arrangeren?

Arrangeren leerde je tijdens de opleiding. Je kreeg dande opdracht om in de stijl van bijvoorbeeldMozart ofTchaikovsky iets te arrangeren.

Er werd aandacht geschonken aan kennis van harmonie. Tijdens de arrangeerlessen merkte ik al snel mijn voorkeur voor koren.Uiteindelijk leerde ik in de praktijk het beste te arrangeren.

Zijn er in Rusland veel vrouwenkoren?

Nee. Over het algemeen tref je daar alleen professionele koren aan. Hobbykoren zoals in Nederland bestaan daar nauwelijks tot niet.In Nederland staat de amateurkunst daardoor op een hoger pijl.

Hoe is de samenwerking met het koor ten aanzien van het repertoire?

Binnen het koor is een muziekcommissie samengesteld. Uiteindelijk wordt daarmee gezamenlijk het repertoire vastgesteld.

Een grote wens van mij is om met Radujsjain de toekomst te gaan werken aan “Vocalise”. Dat wordt nog een hele klus. De grootste koren in Rusland hebben dit gezongen.

Wat kun je zeggen over onze repetities en optredens?

Een concert lijkt nooit op een repetitie. Er gebeuren altijd onverwachte dingen. Bovendienspeelt de akoestiek van de kerk waar het optreden plaats vindt een grote rol bij het eindresultaat.

Bij een geslaagde uitvoering is het geheel van muziek en de gevoelens van de vertolker van belang.

Je werkt voortdurend aan het verbeteren van de kwaliteit en opeens is het er dan.

Samenwerking en vertrouwen komen dan bij elkaar.

Wat is meest kenmerkend aan ons Russische religies- en volksrepertoire?

Kenmerkend voor Russische kerkmuziek is dat deze tijdens een dienst ingetogen vertolkt dient te worden, zonder dynamiek. Het mag geen aandacht op zich vestigen, want het is vooral dienend tijdens de concentratie en het gebed. Bij onze optredens is er wat dat betreft gelukkig meer vrijheid.

Echte volksmuziek kan overigens ook een religieuze lading of oorsprong hebben.

Rusland is groot en hoe verder je van de civilisatie af komt, hoe meer volksmuziek er klinkt. Meestal vanuit zeer oude tradities.Oude componisten tekenden in het verleden tijdens hun reizen door verre streken volksmelodieën op die zij ter plekke hoorden en verwerkten deze dan weer in nieuw te componeren stukken.

Ten slotte…

Nog altijd laat ik me inspireren door Russische muziek. Dit roept hier in Nederland wel steeds vaker nostalgische gevoelens op. Ik houd van de West-Europese muziektraditie. Wat er nu aan nieuwe muziek komt, daar scherm ik me voor af. Ik heb een klassieke muzieksmaak. Rachmaninov is mij het dierbaarst. De echte grote meesters zijn in mijn optiek al geweest.